basert

basert

basert

تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا

طبق آمار منتشر شده آلاینده‌ها سه برابر بیماری‌هایی چون ایدز ، سل و مالاریا باعث از بین رفتن جان انسان‌ها خواهد شد. از هر 10 مرگ زودرس در جهان، یکی از آنها مربوط به تاثیر آلودگی هوا است. با این اوصاف آلودگی هوا یکی از خطرات جدی و جبران‌ناپذیر برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

شاید اینجا باشد که تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا به شدت بیشتری خود را نشان دهد. یک مدیریت منظم و مدون برای بازیافت زباله‌ها ، جامعه‌ و محیطی سالم‌تر را خواهد ساخت. در نتیجه بازیافت یکی از موارد مهم در زندگی انسان‌ها ایفا خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آلاینده چیست ؟
آلاینده به ماده‌ای گفته می‌شود که تاثیر منفی بسزایی روی انسان و اکوسیستم خواهد گذاشت. این ماده در هوا پخش می‌باشد و می‌تواند از سه نوع ذرات جامد ، مایع یا گاز باشد. آلاینده‌ها به دو دسته اصلی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. همچنین یا منشاء طبیعی دارند یا ساخته دست بشر هستند. در ادامه به توضیح انواع آلاینده‌ها خواهیم پرداخت. همچنین تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا را بیشتر درک خواهید کرد.
انواع آلاینده‌ها و تاثیر بازیافت آنها در راستای کاهش آلودگی

آلاینده‌ها می‌توانند به دو صورت طبیعی یا توسط صنایع مختلف ایجاد شوند. در زیر به معرفی 4 مورد از بزرگترین آلاینده‌ها خواهیم پرداخت.
1. مواد شیمیایی اصلی‌ترین دلیل آلودگی محیط زیست
انتشار گازهای گلخانه‌ای به محیط زیست آسیب زیادی وارد خواهد کرد. این گازها ممکن است از کارخانه‌های صنعتی همچون ذوب آهن ، استخراج معادن ، تولید مواد شیمیایی و ... تولید شوند. روند تولید فراورده‌های بسیاری از این کارخانه‌ها به گونه‌ای است که مواد خام را برای بدست آوردن محصول نهایی پردازش می‌کنند.

از آنجایی که این مواد حاوی مواد شیمیایی سمی همانند کروم ، جیوه و کادمیوم است، نفوذ آنها به خاک و آب‌های زیرزمینی سبب آلودگی آب و غذای مورد استفاده انسان‌ها خواهد شد. این فرایندهای تولیدی شامل انتشار گازهای مضری همچون دی‌اکسید‌گوگرد ، دی‌اکسید کربن و مونوکسید کربن خواهد شد.

2. سوخت‌های فسیلی
یکی از دلایل اصلی کیفیت بد هوا و ابرهای مه‌دود، احتراق سوخت‌های فسیلی است. در واقع این اتفاق به دلیل استفاده نیروگاه‌ها از سوخت‌های فسیلی می‌باشد. احتراق سوخت‌های فسیلی سبب آزاد شدن مونوکسید کربن ، سرب ، ذرات گرد و غبار و ترکیبات آلی در هوا خواهد شد. همین موضوع دلیلی بر مه‌دود شدن ابرها و آلودگی هوا در سطح جهان می‌شود. در ادامه مطلب به تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا اشاره خواهیم کرد.

جالب است بدانید در آمریکا، حمل و نقل موجب انتشار 14 درصد از گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان خواهد شد. اما وسایل نقلیه موتوری شامل 75 درصد از آلودگی مونوکسید کربن در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. همچنین سوزاندن زغال چوب و چوب برای تولید گرما منجر به انتشار مونوکسید کربن ، دی‌اکسید کربن و ذرات گرد و غبار خواهد شد. این موضوع به یکی از معضلات بزرگ در کشورهای کم‌درآمد محسوب می‌شود.
3. کشاورزی و تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا
شاید باورتان نشود اما کشاورزی نقش بسزایی در آلودگی هوا ایجاد خواهد کرد. کشت محصولات زراعی و همچنین دام سبب آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد. به طور کلی در فرایند تولید هر گیاه استفاده از سموم دفع آفات و کودها مسئله‌ای ضروری به حساب می‌آید.

استفاده نادرست از این سموم سبب آلوده شدن خاک و آب‌های زیرزمینی و همچنین نابودی گونه‌های مفید خواهد شد. از طرفی دیگر پرورش گاو 14.5 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد. همین موضوع به طور فزاینده‌ای سبب افزایش سطح گاز متان در جو خواهد شد.

4. زباله‌ها و آلودگی محیط زیست
بیشترین تولید زباله توسط عموم افراد صورت می‌گیرد. خود ما هستیم که باید با تولید کمتر زباله و همچنین استفاده کمتر از پلاستیک به سلامتی محیط زیست کمک کنیم. روزانه محل‌های جدیدی از دفن زباله در سطح زمین پیدا می‌شود.

عقیده بسیاری از افراد برای دفن زباله‌ها، تجزیه کردن آنها توسط این روش است. اما متاسفانه بسیاری از زباله‌ها پس از قرن‌ها تجزیه خواهند شد. در نتیجه دفن زباله‌ها برخلاف تصور بسیاری، به مدیریت پسماند کمکی نخواهد کرد. جالب است بدانید این روش یکی از دلایل و منابع اصلی آلودگی محسوب می‌شود.

با درک موارد بالا به این نتیجه خواهیم رسید که اگر مدیریت پسماند و بازیافت به خوبی انجام نشود، سلامتی و محیط زیست همه انسان‌ها به خطر خواهد افتاد. در ادامه در مورد ضروریت و تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا بیشتر صبحت می‌کنیم.
تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا چقدر است ؟
هر چند بازیافت نمی‌تواند به احتراق سوخت‌های فسیلی و آلودگی در کشاورزی کمک کند اما تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا به شدتی زیاد است که سبب کاهش مشکل معدن ، کارخانه‌های صنعتی ، فعالیت‌های تولیدی و زباله‌های خانگی خواهد شد.

تولید و استخراج پلاستیک سبب تولید و فراوری موادی همچون مس ، نفت ، آلومینیم و ... می‌شود. در پی تولید این مواد ، کل محیط زیست ، هوا ، خاک و آب خواهد شد. اما با بازیافت می‌توان به طور منحصر به فردی این آلودگی را کاهش داد.

از آنجایی که فلزات به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهند ، بازیافت آنها یک امر منطقی و معقول می‌باشد. افزایش بازیافت سبب کاهش نیاز به مواد خام می‌شود. همین امر سبب کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

برای مثال استفاده از پلاستیک بازیافتی به طور میانگین 60 درصد از هزینه‌های تولید یک بطری جدید را کاهش خواهد داد. در تولید آلومینیم نیز استفاده از آلومینیم بازیافتی موجب ذخیره شدن 90 از انرژی خواهد شد. با این اوصاف می‌توان به تاثیر بازیافت روی کاهش آلودگی هوا به خوبی پی برد.
https://naserplast.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۲:۰۳:۵۶ | نویسنده : admin | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.