basert

basert

basert

لوله مانیسمان چیست؟

شمش فولادی را حرارت می‌دهند تا فرم‌پذیر شود. سپس یک میله را با سرعت بالایی به درون آن شلیک می‌کنند. به این ترتیب حفره‌ای در داخل شمش استوانه‌ای به وجود می‌آید. در ادامه با کشش گرم یا سرد و عملیات ماشین کاری، لوله‌های بدون درز را تولید می‌کنند.

لوله درزدار و لوله مانیسمان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

لوله‌های مانیسمان انواع مختلفی دارند. این لوله‌ها را در چندین رده دسته بندی می‌کنند. شاید بپرسید منظور از رده چیست؟ رده لوله معیاری برای اعلام ضخامت لوله است. در حال حاضر لوله مانیسمان در رده‌های ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ تولید و در بازار به فروش می‌رسد. این لوله‌ها از نظر ضخامت و قطر با هم تفاوت دارند. یعنی قطر و ضخامت لوله مانیسمان رده ۴۰ کمتر از رده ۶۰ است. به همین علت وزن کمتری هم دارد و در نتیجه قیمت آن پایین‌تر می‌باشد. حتما متوجه شدید که هر چقدر رده لوله کمتر باشد، سبک‌تر است و قیمت کمتری دارد. ویژگی‌های متفاوت هر یک از این لوله‌ها باعث شده است تا کاربردهای متفاوتی داشته باشند. در میان این رده‌ها، لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله مانیسمان رده ۸۰ به علت کاربردهای زیادی که دارند، جزء پرفروش ترین انواع لوله مانیسمان به شمار می‌روند.

تفاوت‌های لوله درزدار و لوله مانیسمان

حالا که تا حدودی با لوله‌های درزدار و مانیسمان آشنا شدید، چندین تفاوت آنها را برای شما توضیح می دهیم. به طور کلی می‌توان گفت که این لوله‌ها از نظر ظاهر، روش و زمان تولید، کاربرد، قیمت، قدرت تحمل فشار و دما با هم تفاوت دارند. البته لوله‌هایی که ابعاد یکسانی دارند از نظر قطر داخلی، قطر خارجی و وزن با یکدیگر متفاوت می باشند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت این لوله‌ها به وجود یا عدم وجود درزجوش برمی‌گردد. همان‌طور که می‌دانید بر روی سطح لوله‌های درزدار یک درزجوش وجود دارد، در حالی که سطح لوله‌های مانیسمان فاقد این درز است. وجود درز جوش باعث شده است تا مقاومت لوله درزدار در برابر دما و فشار کمتر از لوله مانیسمان باشد.

در مورد روش تولید، گفتیم که لوله‌های درزدار با استفاده از ورق‌های فولادی و لوله‌های مانیسمان به وسیله ی شمش‌های فولادی ساخته می‌شوند. زمان و هزینه‌ای که برای تولید لوله مانیسمان لازم است بیشتر از لوله درزدار می‌باشد. ضمن اینکه فرآیند تولید لوله مانیسمان پیچیده تر از لوله درزدار است.

یکی دیگر از تفاوت‌های لوله درزدار و مانیسمان به کاربردهای آنها مربوط می‌شود. لوله‌های مانیسمان برای مصارف با حساسیت بالا به کار می‌روند. برای مثال از این لوله‌ها در خطوط فشار قوی، انتقال گاز و مایع، خطوط هیدرولیک، دریچه‌های ایمنی زیر دریا و مواردی از این دست استفاده می‌شود. در حالی که لوله‌های درزدار به علت اینکه دما و فشار کمتری را می توانند تحمل کنند در صنعت خودرو، لوله کشی فاضلاب، تاسیسات ساختمانی، صنایع معدن و تونل سازی، معماری و ... به کار می‌روند. از دیگر تفاوت‌های لوله مانیسمان و لوله درزدار می توان به قیمت آنها اشاره کرد. قیمت لوله درزدار نسبت به لوله مانیسمان کمتر است. اما چرا؟ ویژگی‌های منحصر به فرد لوله‌های مانیسمان در کنار فرآیند سخت و پیچیده تولید باعث شده است تا قیمت لوله مانیسمان گران تر باشد. گاهی اوقات برای افزایش مقاومت لوله‌ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی، از فرایند گالوانیزاسیون استفاده می‌کنند. یعنی سطح لوله را با استفاده از یک لایه zn می‌پوشانند. این لایه نقش محافظت از لوله را دارد. لوله‌های مانیسمان که سطح آنها گالوانیزه شده باشد، استحکام بالایی دارند و برای مدت طولانی دوام می آورند.

به طور کلی می‌توان گفت قیمت لوله مانیسمان به عوامل مختلفی مانند کیفیت، اندازه، ابعاد، ضخامت، برند، کارخانه تولیدکننده، نوسانات نرخ ارز و ... بستگی دارد.

منبع :
لوله-درزدار-و-لوله-مانیسمان-چه-تفاوت-هایی-با-هم-دارند/https://www.sedayebourse.ir/news/473304


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴:۵۸ | نویسنده : admin | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.